1990 Cilt 5 Sayı 2

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/16546

Browse

collection.page.browse.recent.head

Now showing 1 - 20 of 24
  • Item
    Türkiye Cumhuriyetinde okur-yazarlık
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Acuner, Ahmet Münir; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada, Türkiye Cumhuriyetinin kuruluş tarihi olan 29.10.1923'ten bugüne kadar geçen sürede, okur-yazarlık konusunda yürütülen çalışmalar özetlenmiştir. Ayrıca, 1980 yılında Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından yapılan ve değerlendirilmesi tamamlanmış olan genel nüfus sayım sonuçlarına göre, nüfusun okur-yazarlık, yaş, cinsiyet, bitirilen son öğrenim kurumu ve son haftada tutulan iş bakımından görünümü verilmiş ve okur-yazarlık oranının yükseltilmesine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
  • Item
    Bazı eğrelti türlerinde yaprak yapısının çevre ile olan ilişkisi
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Kaynak, Gönül; Tuyji, Osman; Tarımcılar, Gül; Uludağ Üniversitesi/Fen Edebiyat Fakültesi.
    Bu araştırmada farklı habitatlarda (gölge ve günefe açık) yetişen Cheilanthes persica (Bory) Kuhn, Adiantum capillus-veneris L, Asplenium ruta-muraria L. subsp. ruta-muraria, Asplenium ceterach L, subsp. ceterach ve Cystopteris fragilis (L.) Bernh. türlerinin yaprak yapısında oluşan farklılıklar incelenmiştir. Çalışma sonucunda güneşe açık ortamlarda, eğrelti yapraklarının kserofitik karakter kazandığı, korunmuş ve gölge habitatlarda ise, zayıf gölge-yaprakların oluştuğu saptanmış ve palizat dokusunun iyi veya zayıf geliştiği; gözlenmiştir. Habitata bağlı olarak yaprak ve epidernis kalınlığının değişiklik gösterdiği belirlenmiştir.
  • Item
    Nobel kazanan yedinci İspanyol:"Camilo Jose Cela’’
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Karadağ, Metin; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu makalede İspanyol yazar Camilo Jose Cela'nın en önemli eserleri özetlenmiştir.
  • Item
    Betimsel araştırma ve problem çözümü
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Vires, Ted De; Acuner, Ahmet Münir
    Bu çeviride, betimsel araştırma ve problem çözümündeki basamaklann bir özeti verilmiştir.
  • Item
    Orta dereceli okul öğretmenlerinin Xl. milli eğitim şurasında belirtilen ölçütler çerçevesinde davranışlarının değerlendirilmesi
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Battal, Nevzat; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu araştırma ile, On birinci Milli Eğitim Şurası'nın "Ortaöğretim Öğretmenlerinin Eğitimi" kısmında ortaya konulan işin gerektirdiği niteliklere göre öğretmenlerin sahip olduğu nitelikler, Milli Eğitim Bakanlığı Müfettişlerinin görüşlerine dayalı olarak saptanmıştır. Yapılacak olan hizmet-öncesi ve hizmet içi eğitim faaliyetleri ile öncelikle hangi davranışların geliştirilmesi gerektiği konusunda önerilere yer verilmiştir.
  • Item
    Bitirme çalışmalarının öğrencilerin bilimsel araştırma yapma alışkanlığı kazanma davranışlarına etkisi
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Battal, Nevzat; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu araştırmada, Uludağ Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesinde 1987-1988 öğretim yılında yapılan 278 bitirme çalışması, bilimsel araştırmaların çatısını oluşturan temel bölümler ve şekil açısından incelenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin bitirme çalışmaların daha nitelikli hazırlayabilmeleri ve bağımsız çalışma alışkanlığı kazanabilmeleri için "araştırma eğitimi"nin önemi üzerinde durulmuş, bu konuda alınması gereken önlemlere yer verilmiştir.
  • Item
    Aday (stajyer) öğretmenlerin hizmet-içi eğitimi
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Battal, Nevzat; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığınca hazırlanan "Aday Memurların Yetiştirilmesine ilişkin Yönetmelik" incelenerek, aday öğretmenlerin yetiştirilmesi işleminin nasıl ele alındığı ortaya konulmuş ve bu yönetmeliğin işlerliği tartışılmıştır. Ayrıca, "Milli Eğitim Bakanlığınca; öğretmenlerde bulunması gereken nitelikler doğrultusunda hedefler belirlenmiş, bu hedefler davranışa dönüştürülmüş, eğitim ve sınama durumu yaklaşımına göre programlar ayrı ayrı hazırlanıp, kılavuz kaynak kitaplar oluşturulmuş olsaydı, böyle çalışmaların aday öğretmenlerin yetiştirilmesinde ne gibi katkıların olacaktı?" sorusu tartışılarak yorumlanmıştır.
  • Item
    Ortaöğretim öğrencilerinin babalarının mesleklerine göre öğrenim durumları ve okul türleri arasındaki ilişkiler
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Ergüneş, Yalçın; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu araştırmada, ortaöğretimin genel mesleki ve teknik ve özel okullarında okuyan öğrencilerin babalarının mesleklerine göre öğrenim durumları incelenmiştir.
  • Item
    XV.-XVI. yüzyıllarda Osmanlı tarihçiliği
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Akgün, Ahmet; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    İlk Osmanlı tarihçileri eserlerini manzum olarak yazmışlardır. Daha sonra nesir şeklinde yazılan Osmanlı Tarihlerinde başlangıçta sade bir dil kullanılmasına rağmen XVI. yüzyılda İran tarihçiliğinden etkilenerek süslemeye gidilmiştir. İncelememizde Osmanlılarda tarih yazıcılığının başlaması ile XV. ve XVI. yüzyıllarda gösterdiği gelişmeler merhaleler halinde ve ana hatlarıyla anlatılmak istenmiştir.
  • Item
    Erzurumlu Emrah'ın yeni bir elyazma divanı
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Karadağ, Metin; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    XIX. yüzyılın önemli isimlerinden biri olan Erzurumlu Emrah'ın şiirleri, çeşitli antolojilerde toplanmıştır. Bu şiirler arasında polemik konusu olanlar çoğunluktadır. Elimizde bulunan yeni ve orijinal bir yazma divan, bu konuya yeni bilgiler getirmekte, şairin bilinmeyen bazı şiirlerini gün ışığına çıkarmaktadır.
  • Item
    Dilbilimi metodu ve folklor araştırmalara
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Karadağ, Metin; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Yapısal ve biçimsel araştırma metotlarına dayalı linguistik artırımları diğer bilimler için "model bilim" olma özelliğine sahiptir. Folklor, linguistik sahasından metodoloji uygulamasına geçişin önemli bir olgusudur. Bu çalışmada sunulan ve yeni uygulamaların ortaya koyduğu bu metodoloji, tamamıyla folklorun içine nüfuz etmeye başlamış, sonunda da yeni gelişmelere yol açmıştır.
  • Item
    Divan şiirinde sevgiliye mahsus estetik motifler
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Bayraktutan, Lütfi; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Divan ekolü, insana nüfuz etme sanatının diğer bir ifadesidir. Duygu, düşünce, hayal ve estetik örgü bakımından enteresan bir yapı arz eden bu ekool; Türk kültür ve edebiyat tarihinde çok müstesna bir yer işgal eder. Sevgili ise bu ekolde köşetaşı durumundadır. Aşık-sevgili çizgisinde bir "aşk" olayı vardır ki, alemin çekirdeğini teşkil eder. Biz bu yazımızda "sevgili" olarak yaftalanan "canların cananı" vasf etmeye çalıştık.
  • Item
    Ziya Paşa'nın terkib-i bendi
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Ak, Coşkun; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Birinci donem Tanzimat Edebiyatımızın güçlü temsilcisi Ziya Paşa'nın bu eseri, yine edebiyatımızın güçlü şairlerinden Bağdatlı Ruhi'nin Terkib-i Bendine nazire olarak yazılmıştır. Şekil ekşiliğine rağmen, ruh ve mana yeniliği ·ile, yepyeni fikirleriyle sahibine haklı bir ün sağlayan eser yıllar boyu sevilip, okunmuştur.
  • Item
    Zorlanma telleri, yapılan ve çalışma prensipleri
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Aksel, A. Hikmet; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada diğer zorlanma ölçerleri içinde en çok kullanılan elektriksel dirençli foil ve tel tipi zorlanma telleri incelendi. Strain gaugelerin yapısı, duyarlılığı, çalışma prensipleri ve ölçüm devreleri gözden geçirildi.
  • Item
    Dlskrıminant analiz ve eğitimde bir uygulama
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Altun, Murat; Uludağ Üniversitesi/Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada çok değişkenli istatistiksel analiz türlerinden biri olan diskriminant analiz ve dayandığı matematik temeller kısaca tanıtılmış ve basic programlama dilinde bir program geliştirilmiştir. Sonra bu program kullanılarak lise birinci sınıf öğrencilerinin ikinci sınıfla akademik kol seçimleri analiz edilmiştir. Programın dökümünden kısaltılmış örnekler ekler bölümünde tablolar halinde sunulmuştur.
  • Item
    Denklik bölütlerl ve latls
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Doğanyılmaz, Nesrin; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada; denklik bölütleri kümesinin bir latis oluşturduğu gösterilmeye çalışılmıştır.
  • Item
    Tüm doğruluk ve tüm yanlışlık operatörlerinin A- teorisinde türetimi
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Doğanyılmaz, Nesrin; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi/Matematik Bölümü.
    Bu çalışmada mantık operatörlerinden tüm doğruluk ve tüm yanlışlık operatörlerinin A-teorisinde yeni bir türetimi gerçekleştirilmiştir.
  • Item
    Bn boole graflarının karakterlstlk polinemları ve tayfları
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Arısoy, Mehmet; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada, özvektörler ve özvektörler uzayının boyutu ile ilgili temel kavramlar kullanılarak ve Bn grafının n. ci dereceden regüler bir graf olduğu göz önüne alınarak aç teorem ispatlanmıştır. Bu teoremler Bı, B2. B3 graflarına uygulanarak sonuçlar tartışılmıştır. n pozitif tam sayısının, B n grafının çok katlılığı bir olan en büyük özdeğeri ve -n negatif tam sayısının da B n nin çokkatlılığı bir olan en küçük özdeğeri olduğu gösterilmiştir. Buradan B1, B2. B3 graflarının tayflarının ve karakteristik po/inom/anna1 uygun bir genelierne yapılarak, B n (n Ez+) graflarının tüm tayflarının ve karakteristik polinomlarının bulunmasıyla ilgili genel formüller ortaya konulmuştur.
  • Item
    A general relation between numbers of the spaiınlng trees of graphs Bn and L(Bn)
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Arısoy, Mehmet; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    The definitions of the adjacency matrices A, AL and the incidence matrices D, DL of the graphs B L(Bn) and the relation between the characteristic polynomials of these graphs are presented in [ 1 ]. In this study, two theorems which shows the relationship between numbers of the spanning trees of the graphs B n and L (Bn) are proved. The results are discussed by applying these theorems to the graplıs B1 B2 B3 and its line graphs L(B1), L(B2), L(B3).
  • Item
    e Sistemleri
    (Uludağ Üniversitesi, 1990) Akyüz, İbrahim; Uludağ Üniversitesi/Necatibey Eğitim Fakültesi.
    Bu çalışmada Tensör Analiz de karşılaşılan kontravaryant ve kovaryant e sistemleri n boyutlu uzayda incelendi. Önce tanımlar verilerek e sistemleri yardımıyla kronecker deltanın tanımı yapıldı. Kronecker deltanın özelliğinden yararlanarak e; 1 ... N i 1 ···N çarpımının terim sayısı formülIeştirildi ve determinantlara uygulanışı gösterildi. Bu uygulamadan faydalanarak, e' 1 ···'N sembolünün + 1 ağırlığında, ''···'N sembolünün -1 ağırlığında relatif tensörler oldukları, permütasyonların özelliklerinden yararlanarak farklı iki yol izlenerek verildi.