2005 Cilt 6 Sayı 8
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/13573
Browse
collection.page.browse.recent.head
Item Peşteli Hisâlî Dîvânı’nda biçime dayalı tekrarlarla ahenk sağlama(Uludağ Üniversitesi, 2005-06-01) Ercan, Özlem; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.Makalede XVII. yüzyıl şairlerinden Peşteli Hisâlî’nin 1 kaside, 500 gazel ve Farsça 36, Türkçe 10 beyitten oluşan Dîvân’ında yer alan biçime dayalı tekrarlar, tekrar çeşitleri sınıflandırılarak ve beyitlerle örneklendirilerek ana hatlarıyla incelenmeye çalışılmıştır. Şairin, dilin malzemesi olan ses unsurlarını nasıl, hangi oranlarda kullandığını belirleme amacı güden çalışmada, şiir diline kattığı ahenk ortaya konulmaya çalışılmış ve tespit edilen bilgiler tablo hâlinde okuyucuya sunulmuştur.Item “Ilgın ben” söylemi̇ni̇n düşündürdükleri̇(Uludağ Üniversitesi, 2005-06-01) Üstünova, Kerime; Uludağ Üniversitesi/Fen-Edebiyat Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.Gençlerin birbirleriyle tanışırken kullandıkları “Ilgın ben.” söylemi, yüklemin içinde özneyi gösteren kişi ekini taşımadığından dil kirliliğine yol açmakta; örnekseme yoluyla yayılarak insanoğlunun yararına ve genel kullanıma hizmet eden iletişimin bozulmasına neden olmaktadır.Item Dîvân şiirinde rind(Uludağ Üniversitesi, 2005-06-01) Durmaz, Gülay; Uludağ Üniversitesi/Türk Dili Bölümü.Rind, dış dünyadan kopuk, toplumun baskısından kaçan, kendi yarattığı dünyada aşk sarhoşu olarak yaşamayı tercih eden biridir. Dar görüşlü, şahsi çıkarları için ibadet eden riyakâr zahidle hiçbir zaman anlaşamayan rind, zahidle sürekli bir mücadele halindedir. Kimsenin kınamasına aldırmadan riyasız ve yalansız yaşamaya çalışır. Dîvân şairi kendini rind olarak görür. Gerçek olsun ya da olmasın şiirlerinde toplum kurallarını ve dinin yasaklarını, zahidin öğüdünü aşarak içkinin verdiği keyfi doyasıya yaşamayı tercih etmiştir. Bu dünyadaki cenneti yaşamak isteyen rind, sevgiliden ve aşktan vazgeçmez.Item Nazîre mecmûaları ve Hisâlî’nin Metâliü’n-nezâiri(Uludağ Üniversitesi, 2005-06-01) Kaya, BilgeBu makalede, nazîre ve nazîre geleneği üzerinde kısaca durulduktan sonra Anadolu sahasında derleyicisi bilinen ve kütüphanelerde kayıtlı beş nazîre mecmûası hakkında genel bilgi verilmiş, mecmûaların edebiyat tarihi araştırmaları açısından temel kaynaklardan olduğu ve önemi vurgulanmış ve XVII. yüzyıl şâirlerimizden Hisâlî’nin Metâliün-nezâir’inin muhtevası, tertip şekli ve özellikleri anlatılmıştır.Item Aristotle and the problem of time(Uludağ Üniversitesi, 2005-06-01) Kabadayı, TalipIn this paper, I aim to explain the nature of time and of the now in Aristotle as much as possible so that I can set forth the problem of what the relation between time and the now is. In his Physics in book IV, Chapter 10, Aristotle illustrates his version of time. At first sight, Aristotle examines that time exists and what it is and in how many senses we speak of the now and what sometime, lately, presently or just, long ago, suddenly and so on mean. In order to disclose the nature of time and the importance of the now in terms of Aristotle, first I am going to try to summarize what Aristotle says about time, and then I will look into the concept of the now since it strikes me that time is centered on it in Aristotle’s version of time.Item Yeni̇ i̇ş kanunu ve kıdem Tazmi̇natı Fonu tartışmaları(Uludağ Üniversitesi, 2005-06-01) Ünal, Ayşe; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu.1936 yılında Türk iş hukukuna giren kıdem tazminatı, kanuni çerçevesi işçiler yararına sürekli olarak genişletilen bir kurum olmuştur. Hizmet akdinin sona ermesine bağlı olarak ödenen bu ödeme, zaman içinde kapsamı ve hak kazanma şartları çok fazla genişleyerek işçiler ve işverenler açısından sorunlar yaratmıştır. Bu nedenlerle, işletmelerin mali sıkıntılara düşmesine neden olan toplu ödemeleri ortadan kaldıracak, işçilerin de kıdem tazminatını güvence altına alacak bir yol olarak kıdem tazminatı ödemelerinin oluşturulacak bir fondan karşılanması benimsenmiştir. Günümüze kadar çak sayıda tasarı ve taslak hazırlanmışsa da bunlardan sonuç alınamamıştır.Item Bi̇r mantık bi̇lgi̇ni̇: Hoca Abdülkeri̇m Efendi̇ ve eserleri̇(Uludağ Üniversitesi, 2005-06-01) Mermutlu, Bedri; Uludağ Üniversitesi/Fen Edebiyat Fakültesi/Sosyoloji Bölümü.Mantık alanında yüzyıllardan beri süregelen bilgilenme biçimi Osmanlı dünyasında 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren değişmeye başladı. Bu değişme devletin ve toplumun Batı bilgi ve kültürüne açılmasına bağlı olarak gerçekleşen bir gelişmedir. Miftahü’l-Fünun adlı tercüme eserle başlayan Mantık yenileşmesinin o yıllarda başka eserlerle de desteklendiğini görebilmekteyiz. Hoca Abdülkerim Efendi’nin çalışmaları bu yönden ilgiye değer önemde çalışmalar olarak karşımıza çıkmaktadır. Kendisi bir Felsefe ve Mantık hocası olarak çok sayıda öğrenci yetiştirmiş olduğu gibi çok sayıda esere de imza atmış saygın bir bilim adamıdır. Eserleri arasında özellikle Mizanü’l-Adl mantık alanında son zamanların toplayıcı değere sahip kitaplarının başında yer alan son derece önemli bir çalışma ürünüdür.Item Çağını anlatan bir çocuk edebiyatçısı: Gülten Dayıoğlu(Uludağ Üniversitesi, 2005-06-01) Çılgın, Alev Sınar; Uludağ Üniversitesi/Fen Edebiyat Fakültesi/Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.Gülten Dayıoğlu’nun romanlarının iç evrimi toplumumuzun evrimini yansıtmaktadır. Geleneksel ve kırsal toplumun problemlerinden, kentlere göçün doğurduğu problemlere ve nihayet bilim ve bilgi toplumunun doğurduğu problemlere geçişi yazarın 1971’den 1990’lı yılların sonuna kadar yazdığı romanlarında takip edebiliriz. Dolayısıyla Gülten Dayıoğlu çağına tanıklık eden, yaşadığı dönemlerdeki değişmeleri takip eden ve bu değişmeleri eserlerinde yansıtan bir yazardır.