Publication:
Investigation of the effects of using augmented reality apps on students' learning achievement and motivation in engineering drawing courses

dc.contributor.authorEmreli, Derya
dc.contributor.authorUnver, Ertu
dc.contributor.authorHuerta, Omar
dc.contributor.buuauthorArslan, Rıdvan
dc.contributor.buuauthorKuş, Abdil
dc.contributor.departmentMühendislik Fakültesi
dc.contributor.departmentMotorlu Taşıtlar ve Ulaştırma Bölümü
dc.contributor.orcid0000-0002-0111-6879
dc.contributor.orcid0000-0002-4626-0719
dc.date.accessioned2022-07-21T13:35:27Z
dc.date.available2022-07-21T13:35:27Z
dc.date.issued2021-09-22
dc.description.abstractIn engineering education Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) technologies have been recently adopted in the teaching of technical subjects showing good potential for visual interaction with the objects. This study aims to investigate the effect of using a specifically developed mobile AR Engineering Drawing (ED) application (Apps) for improving the cognitive learning levels of students and learning achievement. In this study, experimental design with pre-test and post-test control groups and interview were used to measure of participants’ success. For this purpose, a total of 30 participants involved in the experimental group used AR application for training, whereas another 20 participants without AR training were kept as a control group. The increase in performance between pre-test and post-test was 39.7% for the experimental group and 17.2% for the control group. The results indicated a 19.6% higher learning performance in the experimental group through the use of the AR application for training. This result shows the very important effect the mobile AR engineering drawing application had in terms of acquiring new knowledge and skills on the participants. The study also shows that teaching Engineering Drawing subjects using AR Apps significantly increases students' conceptual and cognitive comprehension levels.
dc.description.abstractMühendislik eğitiminde yer alan teknik konuların Sanal Gerçeklik (VR) ve Artırılmış Gerçeklik (AR) gibi teknolojilerin kullanımı öğrencilerin nesnelerle görsel etkileşim açısından sağladığı avantajlar nedeniyle giderek yaygınlaşmaktadır. Bu çalışma, özel olarak geliştirilmiş bir mobil AR Teknik Resim uygulamasının mühendislik eğitiminde kullanmanın öğrencilerin bilişsel öğrenme düzeylerine ve öğrenme performansına etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada, katılımcıların öğrenme performansının ölçümü için kontrol gruplu ön-test ve son-test deneysel model ve mülakat yöntemleri kullanılmıştır. Bu amaçla, deney grubunda yer alan toplam 30 katılımcı eğitim için AR uygulamasını kullanırken, AR destekli eğitim almayan diğer 20 katılımcı ise kontrol grubu olarak değerlendirilmiştir. Ön test ve son test arasındaki performans artışı deney grubu için %39,7 ve kontrol grubu için %17,2'dir. Sonuçlar, eğitimde AR uygulamasının kullanılması yoluyla deney grubunda %19,6 daha yüksek bir öğrenme performansı göstermiştir. Bu sonuç, mobil AR Teknik Resim uygulamasının katılımcılar üzerinde yeni bilgi ve becerilerin kazanılmasında önemli bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Çalışma ayrıca Teknik Resim konularını AR kullanarak öğretmenin öğrencilerin kavramsal ve bilişsel anlama düzeylerini önemli ölçüde artırdığını göstermektedir.
dc.identifier.citationArslan, R. vd. (2021). ''Investigation of the effects of using augmented reality apps on students' learning achievement and motivation in engineering drawing courses''. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Dergisi, 26(3), 787-798.
dc.identifier.endpage798
dc.identifier.issn2148-4147
dc.identifier.issn2148-4155
dc.identifier.issue3
dc.identifier.startpage787
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1693695
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17482/uumfd.912061
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11452/27951
dc.identifier.volume26
dc.language.isoen
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesi
dc.relation.collaborationSanayi
dc.relation.collaborationYurt dışı
dc.relation.ec2017-1-TR01-KA202-45941
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Mühendislik Dergisi / Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectAugmented reality
dc.subjectLearning performance
dc.subjectTechnical drawing
dc.subjectEngineering drawing
dc.subjectArtırılmış gerçeklik
dc.subjectÖğrenme performansı
dc.subjectTeknik resim
dc.subjectMühendislik çizimleri
dc.titleInvestigation of the effects of using augmented reality apps on students' learning achievement and motivation in engineering drawing courses
dc.title.alternativeTeknik resim derslerinde artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrencilerin öğrenme başarısı ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
local.contributor.departmentTeknik Bilimler Meslek Yüksekokulu/Motorlu Taşıtlar ve Ulaştırma Bölümü
local.contributor.departmentMühendislik Fakültesi/Otomotiv Mühendisliği

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Thumbnail Image
Name:
26_3_3.pdf
Size:
1.32 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Placeholder
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: