Publication:
Kurum bakımında olan ve aile yanında olan çocuk ve ergenler: Bağlanma stilleri ve zihin kuramı becerilerinin değerlendirilmesi

dc.contributor.authorEroğlu, Mehtap
dc.contributor.authorYakşi, Neşe
dc.contributor.authorGündoğdu, Ümmügülsüm
dc.date.accessioned2024-05-17T06:36:55Z
dc.date.available2024-05-17T06:36:55Z
dc.date.issued2023-08-31
dc.descriptionBu çalışma, 9-12 Kasım, 2022 tarihlerinde Antalya[Türkiye]’de düzenlenen “13. International Congress on Psychopharmacology & International Symposium on Child and Adolescent Psychopharmacology (ICP 2022)” Kongresi‘nde bildiri olarak sunulmuştur.tr_TR
dc.description.abstractBağlanma, birincil bakım-veren ile çocuk arasında gelişen temel bir bağdır. Zihin kuramı becerisi bağlanma ile muhtemelen ilişkili olan bir bilişsel yetenektir. Çalışmanın amacı, Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezi Müdürlüğü’nde (ÇEKOM) kurum bakımında olan çocukların bağlanma stillerinin aile yanında olan çocuklarla benzer olup-olmadığının araştırılması ve çocukların bağlanma stillerinin zihin kuramı becerisi ile ilişkisinin değerlendirilmesidir. Çalışmaya ÇEKOM’da kalan 54 çocuk (kurum grubu), aile yanında olup bir etüd merkezinde eğitim alan 33 çocuk (kontrol grubu) ve aile yanında olup psikiyatri poliklinik başvurusu olan 34 çocuk (poliklinik grubu) dahil edildi. Çalışmaya katılan çocuk-ergenlerin, zihin kuramı becerileri Gözlerden Zihin Okuma testi ve Gaf testi, bağlanma stili İlişki Ölçekleri Anketleri ile değerlendirilmiştir. Güvenli bağlanma, kontrol grubu, kurum grubu, poliklinik grubunda sırasıyla %27,3, %22,2, %5,9 oranlarında olup; kontrol grubu ve poliklinik grubu arasında anlamlı farklılık saptanmıştır (p=0,011). Kurumda kalan çocukların kurum bakımına alınma nedenlerine göre bağlanma stiline bakıldığında, kurumda kalma gerekçesi istismar olanlarda kaygılı bağlanma (%36,4), olmayanlarda ise kayıtsız bağlanma (%55,6) en sık görülen bağlanma stiliydi (p=0.018). Kız çocuklarında güvenli bağlanma oranı (%14) erkek çocuklarından (%31,4) daha düşük bulunmuştur (p=0.040). Bağlanma stilleri ile Gaf testi puanları arasında anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir (p>0.05). Çocuğun kaldığı kurum bakımının özelliklerinin ne kadar önemli olduğu çalışmamızda gösterilmiştir. Özellikle her evde sabit bakım verenlerin olduğu ÇEKOM’da kalan çocukların, aile yanında olan çocuklara yakın güvenli bağlanma oranına sahip olması göz önünde bulundurulmalıdır.tr_TR
dc.description.abstractAttachment is a basic bond that develops between the primary caregiver and the child. One cognitive ability that is particularly likely to be associated with attachment is 'theory of mind'. The study aims to investigate whether the attachment styles of children in the Children's Houses Coordination Center Directorate (CHCCD) are similar to those of children in family and to evaluate the relationship between children's attachment styles and theory of mind skills. The current study was included 54 children staying in CHCCD (institutional group), 33 children staying with family (control group), and 34 children staying with family who were admitted to a psychiatry outpatient (outpatient group). Children and adolescents participating in the study were administered Reading The Mind in the Eyes test and the Faux Pas test to evaluate their theory of mind skills, and the Relationship Scales Questionnaire to determine their attachment style. Secure attachment rates were 27.3%, 22.2%, and 5.9% in the control, institution and outpatient group, respectively; a significant difference was found between the control group and outpatient group (p=0.011). When the attachment style of the children staying in the institution is examined according to the reasons for being taken into institutional care, anxious attachment was the most common in children who stayed in the institution due to abuse (36.4%), and avoidant attachment was most common in those who stayed in the institution without abuse (55.6%) (p=0.018). The secure attachment rate in girls (14%) was found to be lower than in boys (31.4%) (p=0.040). No significant difference was observed between attachment styles and Faux Pas test scores (p>0.05). The current study has shown how important the characteristics of institutional care for the child are. It is a considerable finding that children staying in CHCCD, where there are with fixed caregivers in each house, have a secure attachment rate close to children staying with family.en_US
dc.identifier.citationEroğlu, M. vd. (2023). ''Kurum bakımında olan ve aile yanında olan çocuk ve ergenler: Bağlanma stilleri ve zihin kuramı becerilerinin değerlendirilmesi'' Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 49(2), 231-237.tr_TR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32708/uutfd.1331060en_US
dc.identifier.endpage237
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage231
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3279856en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uutfd/issue/79786/1331060en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11452/41456en_US
dc.identifier.volume49
dc.language.isotr
dc.publisherBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.relation.journalBursa Uludağ Üniversitesitr_TR
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBağlanma stilitr_TR
dc.subjectGüvenli bağlanmatr_TR
dc.subjectKurum bakımıtr_TR
dc.subjectZihin kuramıtr_TR
dc.subjectAttachment styleen_US
dc.subjectSecure attachmenten_US
dc.subjectInstitutional careen_US
dc.titleKurum bakımında olan ve aile yanında olan çocuk ve ergenler: Bağlanma stilleri ve zihin kuramı becerilerinin değerlendirilmesitr_TR
dc.title.alternativeChildren and adolescents staying with family and in ınstitutional care: Assessment of attachment styles and theory of mind skillsen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublicationen_US

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
49_2_13.pdf
Size:
622.13 KB
Format:
Adobe Portable Document Format