Sanatta Yeterlik / Proficiency in Art
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/1228
Browse
Browsing by Issue Date
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Item Necil Kazım Akses'in yaşam öyküsü ile "viyola konçertosu'nun müzikal ve teknik analizi" diğer Türk bestecilerinin viyola için yazılmış eserlerine yönelik bir değerlendirme(Uludağ Üniversitesi, 2007) Çalgan, Görkem; Çalgan, Koral; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Müzik Anasanat Dalı.“Sanatta yeterlik araştırma raporu” olarak hazırlanan bu çalışma değerli bestecimiz Necil Kazım Akses’in Viyola Konçertosu’nun müzikal analizi ile teknik açıdan zorluk taşıyan seçilmiş pasajlara ilişkin çalışma önerilerini içermektedir. Akses Viyola Konçertosu’ndan seçilmiş pasajlara ilişkin teknik çalışma önerileri, konservatuvarların viyola bölümünde gerek öğrenci gerekse akademisyen olarak bulunan bireylere araştırmalarında ve icraya dönük çalışmalarında yarar sağlayacak bir kaynak oluşturacağı inancı ile “Araştırma Raporu” olarak hazırlanmıştır. Konservatuvarların lisans, lisansüstü ve doktora-sanatta yeterlik müfredat programlarında yer alan Akses’in Viyola Konçertosu bu açıdan da önem taşımaktadır. Teknik çalışma önerilerinin, konçertodaki teknik güçlüklerin giderilmesinde etkili bir yol olabileceği sonucuna varılmıştır. Konçertoyu yorumlamak isteyenlere daha yararlı olabilmek için, bestecinin yazı tekniği, konçertonun temel üslup özellikleri ile partisyon incelemesi yapılarak orkestra eşliği ile viyola solosunun bağlantılarını, diyaloglarını içeren ayrıntılı bilgiler verilmeye çalışılmıştır. Salt konçertoyla ilgili bir çalışmanın eksik kalacağı düşüncesiyle bestecinin yaşam öyküsü ve diğer eserlerine de yer verilmiştir. Ayrıca, diğer Türk bestecilerinin de viyola için yazdığı eserler literatür çalışması yapılarak tespit edilmeye çalışılmıştır. “Araştırma Raporu”nun ikinci bölümünü oluşturan bu çalışmadan amaç: Türk bestecilerinin viyola eserlerinin belirlenmesi, bu eserlerin konservatuvarlarda görev yapan viyola eğitimcileri tarafından tanınmasını, eğitim amaçlı kullanılmasını, eserlerin viyola eğitimi dağarına alınmasını sağlamak, eserlere işlerlik kazandırmak ve böylece viyola eğitimini Türk eserleriyle de zenginleştirerek geliştirilmesine katkıda bulunmaktır. Yapılan literatür taraması sonucunda elde edilen verilerin sonucuna göre; 24 bestecinin 8 konçerto, 8 solo viyola eseri, 1 iki viyola için eser, 6 viyola ve keman için eser, 10 viyola ve piyano eseri, 4 viyola ve diğer çalgılar için yazılmış eserleri ortaya çıkmış ve toplamda 37 değişik tür eser belirlenmiştir.Item Stravinsky'nin müzikal stili ve viyolonsel-piyano için İtalyan süiti(Uludağ Üniversitesi, 2017-04-19) Onaran, İdil; Göğüş, Gülay; Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Müzik Anasanat Dalı/Yaylı Çalgılar Sanat Dalı.20. yüzyılın en sıradışı ve yenilikçi kabul edilen bestecilerinden Igor Stravinsky'nin Pulcinella Balesi'nden viyolonsel ve piyano için uyarladığı İtalyan Süit adlı eserini konu alan bu çalışma, bestecinin hayatını, müzikal anlayışını, eserin baleden uyarlanış süreci ve müzikal formu ve seslendirilmesine yönelik çalışma önerilerinin bulunduğu bölümleri içermektedir. Eser, birçok uluslararası yarışmanın repertuvarına alınacak ölçüde dikkate değer olmasına rağmen ülkemizde neredeyse hiç seslendirilmemektedir. Her ne kadar orijinali viyolonsel ve piyano için yazılmamış olsa da, gerektirdiği teknik üstünlük ve müzikal olgunluk göze alındığında, İtalyan Süit 20. yüzyıl viyolonsel repertuvarının en önemli eserlerinden biri olarak kabul görmektedir. Bu çalışma ile ana materyali Pulcinella Balesi olan İtalyan Süit incelenip viyolonsel sanatçıları ve sanatçı adaylarının eseri ayrıntılı olarak tanımalarına ve seslendirmelerine yönelik bir kaynak oluşturulması, aynı zamanda konservatuvarlardaki ilgili öğretim elemanları ve öğrencileri tarafından eğitim amaçlı bir kaynak olarak kullanılması hedeflenmektedir. Diğer yandan; özellikle eser üzerinde yapılan ilk araştırmalar sırasında hem yerli hem de yabancı kaynakların son derece yetersiz olduğunun görülmesi, önemli bir ihtiyacı karşılaması bakımından bu çalışmanın hazırlanmasında dikkate alınan sebeplerden biridir.Item A. Honegger'in Fransız Altılarındaki yeri ve La Minör Viyola-Piyano Sonatı(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2019-12-06) Torun, Uğraş; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Müzik Ana Sanat Dalı/Yaylı Çalgılar Sanat Dalı.İsviçreli olan, fakat hayatının önemli kısmını Fransa’da geçirmiş olan besteci Arthur Honegger 20. yüzyılın ilk yarısında; senfoni, konçerto, oratoryo, film müziği vs. gibi çok çeşitli türlerde 200’ü aşkın eser bestelemiş ve kendine özgü bestecilik anlayışıyla yaşadığı çağın en etkili bestecilerinden biri haline gelmiştir. Arthur Honegger’e ve onun viyola sonatına odaklanılmış bu çalışmanın ilk bölümünde Honegger’in hayatı, eserleri, stili ve estetik anlayışı üzerinde durulmuştur. İkinci bölümde, Honegger’in hayatı ve Fransa müzik yaşamında önemli rol oynamış Fransız Altıları (Les Six) grubu incelenmiş, grubun doğuşu, grup üyeleri arasındaki ilişki, grup üyelerinin ortaklaşa besteledikleri eserler ve özellikle Arthur Honegger’in grup içindeki yeri ele alınmıştır. Çalışmanın üçüncü ve son bölümü ise bestecinin Viyola Sonatı’na ayrılmış üç bölümden oluşan eserin yazılış sürecine değinildikten sonra her bölüm ayrıntılı olarak incelenmiştir. Bu çalışma ile ülkemizde yeterince çalınmayan ve araştırılmayan Arthur Honegger’in müziğini tanıtmak, aynı zamanda Türkçe ve yabancı kaynaklarda detaylı olarak ele alınmamış Viyola Sonatı’nı incelemek amaçlanmıştır.Item Şni̇tke’ni̇n müzi̇kal sti̇li̇ ve vi̇yola konçertosu(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2020-07-20) Ünaldı, Elena; Çalgan, Görkem; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Müzik Anasanat Dalı/Yaylı Çalgılar Sanat Dalı.; 0000 0003 3260 0652Alfred Şnitke, hem yaşam mücadelesi, hem de bestecilik kimliğini yaratma mücadelesinde müzisyenler için örnek olabilecek karakteri sayesinde adını tarihe yazdırmayı başarmıştır. Tanıklık ettiği dünya savaşı, yaşadığı dönemin siyasi zorlukları, sağlık problemleri onu yolundan vazgeçirememiş, avangard tarzıyla, polistilistik akımın yaratıcısı olarak XX. yüzyılın en tanınan bestecilerinden birisi olmuştur. Bestecinin hayatı ve müzikal anlayışı, müziğinin XX. yüzyıl için yeri ve öneminin ortaya konması, viyola konçertosunun form ve yorumlama açısından incelenmesi bölümlerinden oluşan çalışmanın, yaylı çalgılar ve özellikle viyola öğrencileri ve öğretmenlerinin başvurabilecekleri bir kaynak olması amaçlanmıştır. Çalışmanın son bölümünde viyola konçertosu, bir yorumcu ve öğretmenin gözünden hem genel anlamda müzikal hem de yorumuna yönelik olarak incelenmiş, faydalı olabilecek önerilerde bulunulmuştur. Çağdaş viyola repertuvarının en önemli eserlerinden biri olan Şnitke’nin viyola konçertosu, besteci tarafından polistilistik bir yaklaşımla yazıldığı için birçok farklı stili içinde barındırır. Ayrıca marş ve vals gibi farklı tarzlar arasında geçişler yapar. XX. yüzyılın en önemli viyola yorumcularından olan Yuri Başmet’e ithaf edilen konçertonun en önemli teması da sanatçının soyandaki “B-a-s-c-h-(m)- e-(t)” harflerinden oluşmaktadırItem B. Britten çello senfonisi ile D. Şostakoviç 1. Çello konçertosunun incelenmesi ve karşılaştırılması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-03-19) Kocaili, Mutlu Varlık; Göğüş, İsmail Muhtar; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Müzik Anasanat Dalı/Yaylı Çalgılar Sanat Dalı.; 0000-0001-9106-192220. yüzyılın önemli bestecilerinden Benjamin Britten ve Dimitri Şostakoviç’in çello konçertolarının konu edildiği bu çalışma; bestecilerin hayatını, müzik anlayışlarını, söz konusu konçertoların müzikal analizlerinin yanı sıra eserlerin benzerliklerinin ve farklarının sunulduğu bölümleri içermektedir. Çalışmanın ilk bölümünde Britten ve Şostakoviç’in müzik tarihindeki önemleri, yaşamlarının ve kişiliklerinin müziklerine yansımaları, yazdıkları ve çellist Rostropoviç’e ithaf ettikleri çello konçertoları ele alınmıştır. Ülkemizde iki besteci ile ilgili çeşitli araştırmalar yapılmasına karşın sözü edilen konçertoları bu bakış açısıyla ele alan herhangi bir çalışma olmaması bu çalışmanın hazırlanmasındaki en önemli etkendir. Bu nedenle çalışmada Türkçe kaynaklardan çok yabancı dilde yazılmış araştırmalardan yararlanılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde araştırmaya konu olan eserler ayrı ayrı incelenmiş, son bölümünde ise bestecilerle Rostropoviç arasındaki ilişki anlatılmış, her iki bestecinin söz konusu çello konçertolarındaki benzerlik ve farklılıklara yer verilmiştir. Bu nedenle çalışmanın çello sanatçıları veya eğitimcileri ile öğrencilerin yararlanabilecekleri bir kaynak olabileceği düşünülmektedir.Item S. Rahmaninov’un müziği ve Corelli’nin bir teması üzerine varyasyonlar Op.42(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2021-07-12) Alnıaçık, Ecem; Ünaldı, Özgür; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Müzik Anasanat Dalı/Piyano Sanat Dalı.; 0000-0002-3302-743219. yüzyıl sonu ve 20. yüzyılda yaşamış önemli piyanist ve bestecilerinden Sergey Vasilyeviç Rahmaninov, hem piyanist hem de besteci kimliğiyle döneminin önde gelen sanatçılarından olmuş ve günümüzde de özellikle piyanistlerin repertuvarlarında sıklıkla yer alan eserler bestelemiştir. Bestecinin varyasyon formunda bestelediği üç eserden biri olan Corelli’nin Bir Teması Üzerine Varyasyonlar Op.42, bestecinin son dönem eserleri arasında yer almakta ve o dönemde bestelediği eserlerde yoğun bir şekilde kullanmaya başladığı yeni tekniklerle bestecinin değişen stiline bir örnek oluşturmaktadır. Bu metin çalışmasında ele alınan Corelli’nin Bir Teması Üzerine Varyasyonlar Op.42, bestecinin varyasyon formunu kullanış biçimi, teknik zorluğu ve müzikal olgunluğu bakımından, piyano edebiyatının önemli eserleri arasında yer alır. Çalışmanın birinci bölümünde bestecinin hayatı, besteci ve piyanist yönleriyle müziği ve piyano eserleri ele alınmış; ikinci bölümünde tema ve varyasyon formu açıklanmış, Corelli’nin Bir Teması Üzerine Varyasyonlar Op.42 form bakımından analiz edilmiş; üçüncü bölümde ise eser çalgı tekniği bakımından incelenmiştir. Rahmaninov’un hayatı ve diğer eserlerine ait çalışmalar yapılmış olsa da Corelli’nin Bir Teması Üzerine Varyasyonlar Op.42 başlıklı esere yönelik Türkçe bir kaynak olmaması bu çalışmanın hazırlanmasında dikkate alınan en önemli nedendir. Ayrıca çalışmanın Rahmaninov’u ve eserlerini incelemek isteyen konservatuvar ile müzik eğitimi veren okullardaki ilgili öğretim elemanları ve öğrencileri tarafından kaynak olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.Item George Enescu’nun müziğinde Rumen halk müziğinin etkisi: OP. 25 keman ve piyano sonatı(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2022-06-22) Özkan, Çağdaş; Göğüş, Gülay; Bursa Uludağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/Müzik Anasanat Dalı/Piyano Sanat Dalı.; 0000-0003-0718-4968Hayatı boyunca kemancılığıyla bilinen Rumen besteci George Enescu, 20. yüzyılın en önemli bestecilerinden birisi olmasına rağmen bu alandaki değeri yaşadığı süre boyunca çok fazla anlaşılmamıştır. Enescu’nun bestelediği eserler giderek daha çok rağbet görmekte, ancak Türkiye’de eserleri konser programlarında çok sık yer almamakta ve besteci hakkında akademik bir çalışma da bulunmamaktadır. Enescu, kemancılığının ve besteciliğinin yanı sıra şeflik ve eğitimcilik de yapmıştır. Birçok bestesinde Rumen halk müziği ögelerinden faydalanmış ve Romanya’daki müzik kurumlarının ve klasik müziğin gelişiminde önemli rol oynamıştır. “Rumen halk karakterinde” başlıklı Op. 25 Keman ve Piyano Sonatı’nın incelendiği bu çalışmada bestecinin hayatı ve müzik kariyerinden bahsedilmiş, bu eser özelinde Rumen halk müziğinin hangi ögelerinden faydalandığı tespit edilmiş ve bu bağlamda Rumen halk müziğinin belli başlı özellikleri işlenmiştir. Türkiye’de Enescu ile ilgili akademik bir çalışmaya rastlanmadığından bu çalışmanın, Enescu’nun müziği ve Op. 25 Keman ve Piyano Sonatı’nın seslendirilmesine yönelik çalışılmalara yol gösterici bir kaynak olarak kullanılması hedeflenmektedir.Item Çağdaş Pakistan sanatında şiddet teması(Bursa Uludağ Üniversitesi, 2024-07-23) Abdul; Haleem, Abdul; Uzunoğlu, Meryem; Bursa Uludağ Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Resim Anasanat Dalı; 0009-0002-9769-6747Sanat, sanatçı olarak adlandırılan duyarlı yaratıcıların içinde yer aldıkları sosyal, kültürel ya da psikolojik bağlamları sezgisel olarak yansıtmaları nedeniyle zamana ayna tutar. Sanatçıların seçtiği herhangi bir konu, ait oldukları habitatın hakim koşullarını yansıtmaktadır. Bu tez, modern zamanların Pakistanlı sanatçıları tarafından şiddet teması aracılığıyla ele alınan insan varoluşunun sert ve acı gerçeklerini araştırmayı ve keşfetmeyi amaçlamaktadır. Geleneksel anlatılara meydan okuyan, ancak standart sanatsal temsillerin sınırlarını aşan duygusal bir tepki ortaya çıkaran, enstalasyondan tuval resimlerine kadar çeşitli ortamları kullanan sanat eserleri araştırmanın ilgi alanını oluşturmaktadır. Sürekli değişen bu alan içerisinde sanatçılar, şiddet eylemlerinin karmaşık ve ince nüanslarını ölümsüzleştirerek, şiddetin unsurlarıyla doğrudan yüzleşmenin ötesine geçen yeni perspektifler geliştirdiler. Bu araştırma kapsamında fiziksel, psikolojik ve toplumsal şiddet arasındaki kasıtlı ancak karmaşık ilişkilerin sanatsal bağlamda ele alınması, görüntülerin yüzeyselliğinin ötesine geçen anlamlandırma çabaları incelenmektedir. Araştırma, izleyiciler ve sanat eserleri arasında bir diyalog başlatarak, sanatın empati ve farkındalığı teşvik etme ve nihayetinde toplumu şiddet karşısında dönüştürme kapasitesini nasıl koruduğuna dair düşünceleri harekete geçirmeyi amaçlamaktadır. Bu doğrultuda Pakistanlı sanatçıların farklı ortamlarda ürettikleri eserler, ulusal ve uluslararası galeriler, kataloglar, kişisel koleksiyonlar, röportajlar, yayınlanmış materyaller ve elektronik kaynaklar gibi doğrudan görüşmeler aracılığıyla incelenmiştir. Tasvir edilen çeşitli somut ve soyut şiddet türleri hakkında tartışmayı yönlendirmek ve soyut bir argümanın ötesine geçebilmek için hermeneutik-yorumlama metodolojisi kullanılmış ve şiddetin çok çeşitli boyutlarının Pakistan sanatındaki yansımaları analiz edilmiştir.