1999 Cilt 5 Sayı 1
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11452/17005
Browse
Browsing by Department "Mühendislik Mimarlık Fakültesi"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Item %90 cu-%10 sn alaşımı toz metal malzemeden elde edilen parçaların sert lehimleme ile birleştirilmesinde birleşme aralığının çekme dayanımına etkisinin deneysel olarak incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Yavuz, Nurten; Mühendislik Mimarlık Fakültesi325 meş boyutunda %90 Cu-%10 Sn toz malzemeden toz metal teknikleri kullanılarak 10x12x70 mm botlarında toz metal parçalar üretilmiştir. Tozmetal-Tozmetal malzemelerin birbirlerine sert lehimleme tekniği ile belirli şartlarda ve değişken aralıklarda parçalar birleştirilerek elde edilen bağlantının, birleşme aralığına bağlı olarak mukavemet özellikleri incelenmiştir. Deneysel çalışmalar sonucunda bakır esaslı toz metal parçaların seri lehimleme tekniği ile birleştirilebileceği görülmüştür. Ayrıca, seri lehim bağlantı mukavemetinin birle me arlığına göre değişimi de incelenmiştir.Item A refrigerated road transport application(Uludağ Üniversitesi, 1999) Horuz, İlhamı; Mühendislik Mimarlık Fakültesi; Makine Mühendisliği BölümüThe study included an investigation into the use of Vapour Absorption Refrigeration (VAR) systems in road transport vehicles using the waste heat in the exhaust gases of the main propulsion unit as the energy source. This would provide an alternative to the conventional Vapour Compressian Refrigeration (VCR) system and its associated Internal Combustion (IC) Engine. The proposed system is almost maintenance free, having only one component, the solution pump, with moving parts. Additionally, the VAR system runs quietly and primary fuel energy used to drive the independent engine of the VCR system will be saved. There should also be savings in capital costs with the exclusion of the IC engine and the compressor of the conventional system. The effect on the main propulsion unit of inserting the VAR system into the exhaust system and how cooling can be provided during off-road/slow running conditions are also included in the studies.Item Aktif çamur proseslerinde şişkin çamur oluşumunun aerobik seçicilerle önlenmesi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Taşdemir, Yücel; Mühendislik Mimarlık Fakültesi; Çevre Mühendisliği BölümüAktif çamur sistemlerinde (AÇS) şişkin çamur büyük bir problem olup çıkış su kalitesini etkileyebilir, koku problemi oluşturabilir, ve anaerobik çürütme tankında köpüklenmelere sebep olabilir. Bu makale, aerobik seçicilerin AÇS' nde şişkin çamur önlenmesinde kullanımları üzerine hazırlanmıştır. Bu amaçla iki sistem paralel çalıştırılmıştır. Bu sistemler klasik ve seçicili AÇS' dir. Bunlar sentetik pis su ile beslenmiş ve sürekli çalıştırılmışlardır. Aerobik seçici/er dört küçük havalandırma ünitesinden oluşmuş ve klasik aktif çamur sisteminden önce ilave edilmişlerdir. Aerobik seçicilikle çökelmeye yatkınlıkları fazla olan zoogleal kolonilerin baskın olması sağlanmıştır. Seçicili AÇS, klasik AÇS' nin aksine şişkin çamur eğilimi göstermemiştir ve kimyasal oksijen ihtiyacı (KOİ) ve toplam askıda katı madde (AKM) gideriminde daha iyi sonuçlar vermiştir.Item Aktif çamur sisteminde sübstrat giderimi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Akal, Seval Kutlu; Pınarlı, Vedat; Başkaya, Hüseyin Savaş; Yonar, Taner; Mühendislik Mimarlık Fakültesi; Çevre Mühendisliği BölümüBu makalede, biyolojik arıtma sistemlerinden özellikle Aktif Çamur proseslerinin tasarımı ve işletilmelerinde sübstrat giderim mekanizmasının önemle göz önüne alınması gerektiği belirtilmiştir. Bu amaçla, sübstrat giderimi konusunda genel bilgiler verilmiş, literatürde mevcut eşitlik ve ifadeler açıklanarak bu konuda yapılan çalışmalar değerlendirilmiştir.Item Buhar sıkıştırmalı soğutma sistemlerine projelendirme ve işletme açısından etki eden önemli parametrelerin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Yamankaradeniz, Recep; Mühendislik Mimarlık Fakültesi; Makine Mühendisliği BölümüBuhar sıkıştırmalı soğutma sistemlerinin projelendirmesinin doğru olması ve işletmesinin randımanlı olması ancak soğutma sistemine etki eden parametrelerin iyi bilinmesi ve yorumlanması ile mümkün olduğundan, bu konu soğutma uygulamalarında büyük önem arz eder. Bu çalışmada, soğutma tesir katsayısına, hacimsel soğutma yüküne, etki eden önemli parametreler incelenmiş ve çeşitli eğriler/e izah edilerek fiziki yorumları yapılmıştır. Kanatlı borulu hava soğutuculu evaparatör ve kondenserin doğru seçiminin önemi ve etki eden önemli parametrelerin irdelenmesi yapılmıştır.Item Düşük karbonlu çelik saçlara deformasyon öncesi uygulanan tavlamanın mekanik özelliklere etkisi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Bayram, Ali; Uğuz, Agah; Mühendislik Mimarlık Fakültesi; Makine Mühendisliği BölümüBu çalışmada, düşük karbonlu saçlara değişik şartlarda 600°C da 30 dakika, 1 ve 2 saat ayrıca 550°C, 600°C ve 650°C da 1 saat) tavlama işlemi uygulanmıştır. Yukarıda belirtilen şartlarda tavlanan deney numunelerine 10 mm/dak., 50 mm/dak. ve 250 mm/dak.'lık çene hızlarında çekme testleri uygulanmıştır. Seçilen ısıl işlem şartlarına ve deformasyon hızlarına bağlı olarak saç malzemelerin mekanik özelliklerindeki değişim incelenmiştir.Item Kelebek vanalarda akış karakteristiklerinin incelenmesi(Uludağ Üniversitesi, 1999) Barış, Mustafa; Umur, Habib; Yüksel, İbrahim; Mühendislik Mimarlık Fakültesi; Makine BölümüBu çalışmada, kelebek, sürgülü, küresel vanaların, Reynolds sayısı 20000-100000 arasında olmak üzere, tam açık konumdan, 800 çalışma aralığına kadar olan ve her biri 10 artan çalışma konumlarında, direnç katsayıları tespit edilmiştir. 100 mm çaplı klape üzerine açılmış hidrostatik basınç deliklerinden, tam açık konumdan tam kapalı konuma kadar, statik basınç dağılımı ölçülmüştür. Bu çalışmaların paralelinde, nümerik akış analizlerinin yapılabilmesi amacıyla, sonlu elemanlar metodunu kullanan, bilgisayar yazılımlarından biri olan ANSYS programının, fiatran (CFD) yazılım paketi kullanılmıştır. Kelebek vananın, tam açık konumdan 60° çalışma aralığına kadar olan bölgede, ANSYS programında modellenmesi, deney düzeneğinden elde edilen ortalama hız değerleri temel alınarak, akış analizleri yapılmaktadır. Bu şekilde deneysel ve nümerik analiz sonuçları karşılaştırılarak, deney düzeneğinde ölçümü yapılamayacak büyük çaplı kelebek vanaların, akış analizlerinin nümerik olarak modellenmesi amaçlanmıştır.Item Multi-pass metal-cutting optimization, part 2: With dynamic programming approach(Uludağ Üniversitesi, 1999) Öztürk, Ferruh; Mühendislik Mimarlık FakültesiThis paper describes an algorithm based on the dynamic programming approach for metal-cutting machining variables optimization. The multistage optimisation principles of dynamic programming are used to so/ve the cost function for multi-pass metal cutting operations. The proposed algorithm will be integrated into CNC tool path simulation program which is developed for TOFAŞ automotive factory.Item The role of sampling in estimating the parameters of cisoids(Uludağ Üniversitesi, 1999) Dilaveroğlu, Erdoğan; Mühendislik Mimarlık Fakültesi; Elektronik Mühendisliği BölümüFor a single complex sinusoid (cisoid) in complex white Gaussian noise the dependence of the Cramer-Rao (C-R) bounds on the first sampling time is known. In this paper the fırst-sampling-time dependence of the bounds is examined for the two cisoid case. For two cisoids in complex white Gaussian noise it is shown that the largesı and the smallest values of the C-R frequency and amplitude bounds do not depend on the firsı sampling time and that the critica) values of the C-R phase bounds are smallesı when the sampling times are symmetrical.Item Single pass metal-cutting optimization, part 1:with geometric programming approach(Uludağ Üniversitesi, 1999) Öztürk, Ferruh; Mühendislik Mimarlık Fakültesi; Makine BölümüThis paper presents an algorithm based on the geometric programming approach for metal-cutting machining variables optimization. The approach is applied for single-pass operations. The cost is the objective minimization function and subject to machining constraints such as machine power, surface finish qualities, ete. The proposed algorithm will be integrated into CNC tool path simulation program which is developed for TOFAŞ automotive factory.